Ko nozīmē labs podkāsts Latvijā?

"Ko nozīmē labs podkāsts Latvijā?"

Tāds ir nosaukums BSMS pirmajai aplādei, ko veidojām ar mērķi realizēt profesionāļu viedokļu apmaiņu , lai celtu industrijas standartus /I.Buša/

Salīdzinoši nesen podkāsti jeb aplādes Latvijā kļuva vēl populārāki, sevišķi pandēmijas laikā, kad cilvēkiem bija kāre pēc jaunā satura un zināšanām, kā arī daudziem - vairāk brīvā laika. Uz doto brīdi pastāv vairākas platformas, kur cilvēki var noklausīties aplādes par viņiem interesējošo tematu, piemēram "Tirgziņu Tērzes" tagad pieejamas arī DELFI aplāžu sadaļā. Tomēr Eiropā podkāsti bija populāri jau kādu laiku atpakaļ. Norstat x BSMS pētījums liecina, ka 48% no respondentiem nezina, kas ir podkāsts, lai gan tas ir atkarīgs no vecuma un apdzīvotās vietas.

Podkāsta veidošanu var sākt jebkurš. Podkāsts ir kā personīgais radio šovs, tikai ar lielāku brīvību, jo to var pielāgot kā katram patīk. Tomēr kā veidot tādu podkāstu, kuru cilvēkiem būtu interesanti klausīties? Atšķirīgām vecuma grupām ir dažādas intereses, tāpēc vispirms jādefinē mērķauditorija.

Kopumā klausītāju intereses izskatās sekojoši - jaunieši klausās podkāstus, lai uzzinātu kaut ko jaunu no zvaigznem un slavenībām, kuriem seko. 28% no milleniāļiem vēlētos uzzināt profesionālo viedokli par kādu no interesējošiem tematiem. Paši aplāžu veidotāji, arī labprāt klausās podkāstus, no kuriem mācās, attīstītās, kā arī iedvesmojas.

Latvijā aplāžu klausītāju auditorija ir salīdzinoši maza, tāpēc lai palielinātu to, daudzi veido aplādes arī krievu vai angļu valodā. Tomēr, ne visiem ir iespēja to izdarīt, kā arī, 41% respondents apliecināja, ka viņiem apmierina podkāsti latviešu valodā. Tāpēc šis balans ir trausls - kā palielināt savu auditoriju, bet tajā pašā laikā palikt "lokālam"? Veiksmīgs podkāsts ir, protams, gaumes jautājums. Katram patīk kaut kas savs, tomēr svarīgs ir arī katras epizodes garums. Cilvēkiem nepatīk ļoti garas aplādes, jo zūd dinamika, tāpēc optimālais garums ir līdz 60 minūtēm.

Aizdomājoties par to, kādu saturu ierakstīt, var ņemt vērā arī tādus aspektus, kā klausīšanās vieta - 49% respondentu klausās aplādes no mājām un 22% - mašīnā. Daudzi klausās podkāstu, kad dara citus darbus, piemēram, ēd, vai vienkārši atpūšoties ar draugiem. Satura ziņā - lielākā daļa klausās podkāstus, jo tie ir izklaidējoši (52%), daļa vēlas uzzināt jaunumus (39%) un pārējie klausās podkāstus dēļ aicinātiem viesiem (33%). Vairāk par datiem vari uzzināt, klausoties Tirgziņu Tērzes 1. epizodi.

Klāt visam, jāsaka, ka aplādes ir arī laba vieta reklāmām. Pēc 2019. gada datiem, 89,8% respondentu uzskata, ka podkāsta reklāmas ir ļoti efektīvas, un 55,6% vismaz reizi ir iegādājušies kaut ko, ko piedāvāja reklāmā. Svarīgi nepārpildīt un sabalansēt saturu.

Tirgziņu Tēržu logo

Piesakies ikmēneša jaunumiem!

Tirgziņu tēržu logobsms logo
  • e-pasts: podcast@bsms.lv
  • telefons: +371 24678686